Hvis du har din egen virksomhed, så er det sandsynligt, at du både benytter dig af B2C og B2B. B2C står for Business To Customer, og B2B står for Business To Business. B2B handler altså derfor om de salg, man laver mellem virksomheder.

Det er normalt, at man bruger to forskellige markedsføringsstrategier, når man henvender sig til henholdsvis B2C og B2B. Det kan dog være svært at vide, hvordan man laver den bedste markedsføringsplan for B2B, og det kan være svært at overskue alt det data, der kommer med at have B2B kunder. Læs med her, og bliv lidt klogere på, hvordan du med overskud kan administrere dine B2B kunder.

Få et system, der indsamler data

Der er meget data, man skal holde styr på, når man laver B2B salg og markedsføring. Man skal have styr på alle aktionærerne, og hvem der handler med hvem. Man skal have styr på, hvordan de forskellige salg går igennem, og hvilken kunderejse de forskellige B2B kunder går igennem.

Dette er nemlig alt sammen noget, man kan få utrolig meget ud af at vide noget om. Hvis du skal have et godt system til at administrere alt data om dine B2B kunder, så kan du benytte dig af dreamdata.io. Her kan du få indblik i dine virksomheders kunderejse, hvad de klikker på, og hvornår de konverterer.

Du kan også finde ud af, hvor lang tid der går mellem første besøg til omsætning. Når det handler om salg, så handler det jo altid om at forbedre omsætningen, og det kan man altså gøre, hvis man har det rigtige system.

Derfor kan systemet hjælpe jer med B2B kunder

Når man skal lave en god markedsføringsstrategi, så skal man finde ud af, hvad ens kunder responderer på. Man skal finde ud af, hvad der leder til salg og konverteringer, og hvornår en reklamer virker. Hvis I kan følge enhver kundes kunderejse, så kan I også se, hvad de responderer positivt på. Det betyder, at I kan begynde at revidere jeres markedsføring.

Det kan være, I får indblik i, hvad I skal investere mere i, og hvad I skal stoppe med at bruge penge på. Hvis I f.eks. betaler for nogle reklamer, der ikke bidrager til nogen omsætning, så skal I enten lave disse reklamer om eller stoppe med at betale for dem.

Sporing af kunder muliggør en god plan

Når I ved, hvordan jeres kunder reagerer på jeres markedsføring, så ved I også, hvad der fungerer. Det hjælper utrolig meget at spore ens kunder, så man ved, hvor lang tid de bruger på forskellige hjemmesider, hvilke knapper de klikker på. Hvis man ikke administrerer sine aktionærer tilstrækkeligt, så kan det betyde, at man går glip af salg.

Betal for at få bedre omsætning

Du har måske før hørt ordsproget at ”man skal bruge penge for at tjene penge”. Dette er netop tilfældet, når det kommer til at kaste penge efter et system, der kan administrere al ens data omkring ens B2B salg.

Hvis man først ved, hvad der virker, så ved man også, hvad der giver omsætning, og det er som sagt det, B2B salg handler om. Det er fuldkomment essentielt, at man har et overblik over, hvad der virker, og hvad der ikke gør.

Det er mennesker

Man kan få en masse nyttig viden ud af den data, man indsamler, når man sporer ens B2B kunder. Dog er det altid vigtigt, at man sørger for, at ens virksomhed taler til andre virksomheder, som om de var mennesker.

Det er trods alt mennesker, der sidder bag virksomhederne, og taler man alt for stift til dem, så kan det godt virke overfladisk. Det er naturligvis, at det føles som om, der er en større distance, når man skal tale til en B2B kunde frem for en B2C kunde. Det er dog vigtigt, at du ikke lader denne distance stå i vejen for, at I taler til virksomhederne som mennesker.

Share This