Google adwords

Lad Digitize hjælpe dig med dine annoncer i Google Adwords

Hvad er Adwords?

 

Google Adwords er et online annoncenetværk som administreres af Google. Som annoncør kan du anvende Google AdWords til at oprettet annoncer for dine produkter, ydelser og services og markedsføre dem til nye og eksisterende kunder – dine annoncer kan f.eks. markedsføres i søgeresultaterne på Google.dk, eller et andet land efter dit valg, via en tekstannonce som du selv skriver eller beder Google om at oprettet automatisk.

Du kan selv vælge hvilke søgeord du ønsker at din forretning eller dine produkter fundet på – men det kan du også bede Google klare for dig, automatisk.

Konceptet i Google AdWords er et budsystem, hvor du afgiver et bud på et søgeord eller annonce. Så du vil hurtigt finde ud af, at andre virksomheder, og ligefrem konkurrenter, byder på samme søgeord som dig. Det er dynamikken i Google AdWords, at budsystemet er med til at hver Google-søgning giver forskellige søgeresulatet med annoncer i – hvis du f.eks. laver en Google-søgning på et produkt vil du se, at nogle af de øverste annoncer har teksten “Annonce” til venstre for deres søgeresulatet – det er en annonce som en virksomhed har oprettet via Google AdWords og de byder på det søgeord du fandt annoncen på.

Kigger vi på det økonomiske aspekt ved Google AdWords, så er det som annonceplatform ikke dyrt at komme i gang med. I princippet kan du selv afgøre hvilke budget du ønsker at dedikere per dag, uge, måned osv. Du kan også implementere en såkaldt “tracking” kode på din hjemmeside og via denne kode se, direkte i Google AdWords, om du sælger produkter via dine annoncer og præcist hvad din omkostning er per salg.

En essential egenskab ved Google AdWords som annoncenetværk er, at du kan målrettet og segmentere alle dine annoncer og søgeord. Det betyder, at du kan skræddersy din markedsføring til bestemte målgrupper og geografiske placeringer helt ned til postnummer/by. For eksempel er det relevant for en hvidevareservice virksomhed placeret på Sjælland, at dens annoncer kun bliver vist i din postnumre som servicemanden kan besøge og servicere.

Hvad er omkostninger mere specifikt?

Som nævnt ovenfor, så er Google AdWords som annonceplatform opbygget omkring et budsystem som gør at man som annoncør, lige som ved en gammeldags auktion, byder imod hinanden på søgeord og klik på ens annoncer. Det er grundprincippet i den omkostning du vil opleve ved Google AdWords – det koster ikke noget at oprettet en Google AdWords konto og for langt de fleste brugere er tiden den “eneste” omkostning udover det budget som man dedikerer til sine kampagner.

Når du har oprettet din første AdWords kampagne med annonce og søgeord er din omkostning “prisen per klik” – det vil sige, at du som udgangspunkt betaler en pris DKK for hvert klik som du modtager fra Google AdWords netværket (det er muligt at oprettet kampagner som afregnes på andre måder, men grundlæggende set er kaldet PPC eller “Pay-Per-Click”).

Prisen er klik er variable fra søgeord til søgeord, og fra kampagne til kampagne – det skal forstås på den måde, at jo flere personer som deltager i en auktion på f.eks. søgeordet “bildele” desto højere vil en pris per klik blive – populære sagt, så vil prisen blive drevet i vejret eftersom der er mange om buddet. Et søgeord som “mobiltelefoner” vil højeste sandsynligt hele året rundt have en høj pris per klik, hvorimod et søgeord som “solstol” vil have en pris per klik som er sæson-domineret (her er antagelsen, at solstole er mest efterspurgte om sommeren og i mindre grad om vinteren – sat lidt på spidsen).

Så grundlæggende set er prisen på et søgeord du ønsker at byde på via Google AdWords relativ til antallet af andre personer som ønsker at byde på samme søgeord. Men heldigvis handler Google AdWords ikke kun om at byde højest og dermed jorde konkurrenterne – prisen på et søgeord, eller klik, afgøres af en lang række andre parametre som gør at den kloge annoncør kan konkurrere imod ressourcestærke annoncører og faktisk rangere højere og betale mindre per klik.

En af de vigtigste parametre ved den omkostning du ender have ved at bruge Google AdWords som annonceplatform er relevansen af din kampagner, annoncer og søgeord. Google AdWords arbejder med et begreb kaldet “Kvalitetsscore” som vurdere alle aspekter ved dine kampagner, annoncer og søgeord. Ved at tilstræbe en så høj kvalitetsscore som muligt kan du som annoncør reducere din omkostninger væsentligt og forøge dit salg. En stor del af Google AdWords er ikke selve opsætningen af dine kampagner, annoncer og søgeord – men i højere grad den løbende tilpasning, revurdering og optimering af kampagner, annoncer og søgeord.

Hvordan kommer jeg i gang?

 

Som udgangspunkt kræver tilstedeværelse på Googles annoncenetværk blot at du oprettet en Google AdWords konto og går i gang med at oprettet din kampagner, udfærdiger annoncer og vælger de søgeord du ønsker at din forretning, webshop eller hjemmeside skal findes på.

Hvis du ønsker hjælp til opsætning og/eller løbende drift af din Google AdWords aktiviteter, så vil vi her på Digitize.dk gerne hjælpe dig. Vi har stor erfaring med Google AdWords igennem mange års praktisk arbejder med opsætning og drift af kampagner og vi bruger aktivt Google AdWords på webshops og hjemmesider tilknyttet vores virksomhed – vi er derfor altid opdateret med de nyeste tiltag fra Googles side og kan implementere dem på kort tid.

Som erfarne Google AdWords brugere er vores fremgangsmåde følgende:

– Vi tager en dialog med vores potentielle kunder med henblik på at lære om deres forretning, nuværende situation med Google AdWords og formulere i fælleskab en målsætning som vi arbejder frem imod.

– Vi aftaler et budget og kampagneomfang som vi overholder og ud fra denne ramme skaber vi de aftalte resultater.

– Vi aftaler en samlet pris for oprettelse og eventuel løbende drift/overvågning af Google AdWords annonceringen.

– Vi sender løbende rapportering og dokumentation for vores arbejde med din Google AdWords annoncering, så der er gennemsigtighed i vores samarbejde.

Share This